سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

بررسی منبع‌تغذیه GREEN GP530A-EU

اولین بار در سال 1996 بود که محصولاتی مانند کیس و منبع‌تغذیه با مارک ‌تجاری GREEN وارد بازار ایران شد. با این‌که در ابتدا بعضی از محصولات این مارک ‌تجاری ضعف‌ها و کمبود‌هایی داشت (گفتیم صادق باشیم) اما در این مدت چند سال شرکت ارائه‌دهنده این مارک ‌تجاری توانست با توسعه بخش تحقیق و توسعه خود، محصولات باکیفیتی را به بازار ارائه کند و این موضوع باعث شد که این مارک ‌تجاری محبوبیت خوبی میان کاربران و بیشترین درصد بازار کیس و منبع‌تغذیه ایران را به دست آورد. گرین مانند سایر مارک‌های تجاری معروف دنیا با تولیدکنندگان مشهوری چون High Power ،HEC ،Seven Team در زمینه تولید منبع‌تغذیه همکاری کرده و منبع‌تغذیه‌های خود را از این سه شرکت تأمین می‌کند. یکی از مهم‌ترین دلایل رشد این مارک ‌تجاری در بازار ایران ارائه محصولاتی مناسب با قیمت و گارانتی خوب است که مهم‌ترین دلیل برای رشد یک مارک ‌تجاری به شمار می‌رود.

 

 



منبع‌تغذیه GP530A-EU گرین که در این بررسی حضور دارد، توسط شرکت High Power طراحی و تولید شده و از طراحی جدیدی برخوردار است. مدار داخلی این منبع‌تغذیه برگرفته از روش طراحی Double Forward و دارای مدار اصلاح ضریب توان در حالت Active PFC است.

بدنه بیرونی منبع‌تغذیه GP530A-EU دارای رنگ نقره‌ای است و حفاظ فن نقره‌ای رنگ به همراه فن سفید رنگ، ظاهری جذاب را به این محصول داده‌است. ابعاد بیرونی منبع‌تغذیه 530 وات گرین معادل با 86×140×150 میلی‌متر و وزن آن معادل با 1660 گرم است. وظیفه کاهش دمای منبع‌تغذیه 530 وات سری EU گرین، بر عهده یک فن دوازده سانتی‌متری با رنگ سفید است. این فن دوازده سانتی‌متری مدل S1202512L شرکت Globe Fan دارای کارایی منطقی است و در حداکثر دور شدت جریانی برابر 0/18 آمپر دارد.

 

در قسمت داخلی و در بخش اولیه منبع‌تغذیه، شاهد خازن‌های X و Y تعبیه‌شده در دو بخش فیلتر پشت کانکتور اصلی و لاین فیلتر روی برد هستیم. در بخش ورودی این منبع‌تغذیه به دلیل طراحی جدید مدار، از یک خازن الکترولیت Teapo 105˚C با ظرفیت 220µF و ولتاژ کاری 400V ساخت تایوان، استفاده شده‌است.
بخش‌های مدار A-PFC منبع‌تغذیه روی خنک‌کننده اول و ترانزیستورهای سوئیچینگ اصلی و Standby روی خنک‌کننده میانی و همچنین قطعات یکسوکننده خروجی روی خنک‌کننده سوم چیده شده‌اند. تمامی خنک‌کننده‌ها دارای ضخامت سه میلی‌متر، جنس آلومینیوم و شکل ظاهری F Type هستند. ضمن این‌که هر سه خنک‌کننده برای تبادل بهتر دما، به رنگ مشکی (آنودیزه) هستند.

در بخش فیلترینگ خروجی منبع‌تغذیه و همچنین حالت آماده به کار منبع‌تغذیه 530 وات گرین بیش از ده عدد خازن الکترولیت با ظرفیت‌های مختلف و دمای کاری 105 درجه سانتی‌گراد استفاده شده‌است. تمامی خازن‌های این بخش ساخت شرکت ژاپنی Nippon Chemi-Con هستند که یک امتیاز ویژه برای این منبع‌تغذیه به شمار می‌رود.

طلق‌ها و روکش‌های محافظتی داخل منبع‌تغذیه به درستی و در جای مناسب به کاربرده شده‌اند. اما ریخته شدن ادامه چسب‌های عایق کاری سفید رنگ روی برخی قطعات از نظر جلوه، ظاهری مناسب به نظر نمی‌رسد. کیفیت قلع‌کاری در این منبع‌تغذیه بسیار مناسب است و تعداد بسیار زیادی قطعه SMD زیر برد منبع‌تغذیه تعبیه شده‌است.

 

 



کابل‌های خروجی منبع‌تغذیه GP530A-EU
کابل‌های خروجی این منبع‌تغذیه به‌طور کامل دارای ضخامت 18AWG بوده و شامل موارد ذیل می‌شود:
یک کانکتور 4+20 پین با طول پنجاه سانتی‌متر برای مادربورد به همراه روکش توری
یک کانکتور 4+4 پین با طول 55 سانتی‌متر برای تغذیه پردازنده به همراه روکش توری
یک کانکتور 2+6 پین با طول پنجاه سانتی‌متر برای کارت‌گرافیک به همراه روکش توری
چهار کانکتور 15 پین SATA روی دو رشته کابل با طول اولیه شصت سانتی‌متر به همراه روکش توری
چهار کانکتور 4 پین IDE روی دو رشته کابل با طول اولیه شصت سانتی‌متر به همراه روکش توری
یک کانکتور کوچک 4 پین FDD در انتهای یکی از کابل‌های IDE به همراه روکش توری
طراحی، تعداد و چینش کابل‌ها برای یک سیستم نیمه‌حرفه‌ای مناسب است. یکی از مواردی که گرین برای یکسان‌سازی رنگ‌ها روی این منبع‌تغذیه انجام داده، استفاده از روکش‌های طوسی رنگ روی تمام کابل‌های خروجی منبع‌تغذیه GP530A-EU است که در نوع خود جالب به نظر می‌رسد.

 

 


تست منبع‌تغذیه
در تست‌های انجام‌شده روی این‌منبع‌تغذیه، این محصول گرین توانست مانند سه محصول دیگر، تمام تست‌ها را پشت سر گذاشته و تغییرات ولتاژی زیر را در بار‌های مختلف ثبت کند.
خروجی 12V+این منبع‌تغذیه از 12.24V+ در بار ده درصد شروع و تا 11.87V+ در بار 110 درصد کاهش پیدا کرد (محدوده مجاز پنج درصد).
خروجی 5V+این منبع‌تغذیه از 5.12V+در بار ده درصد شروع و تا 5.03V+در بار 110 کاهش پیدا کرد (محدوده مجاز پنج درصد).
خروجی 3.3V+این منبع‌تغذیه از 3.38V+در بار ده درصد شروع و تا 3.3V+در بار 110 کاهش پیدا کرد (محدوده مجاز پنج درصد).
خروجی 5V/SB+این منبع‌تغذیه از 5.17V+در بار ده درصد شروع و تا 4.94V+در بار 110 کاهش پیدا کرد (محدوده مجاز پنج درصد).
خروجی 12V-این منبع‌تغذیه از 12V-در بار ده درصد شروع و تا -12.52V در بار 110 کاهش پیدا کرد (محدوده مجاز ده درصد).
تفاوت دمای ورودی با خروجی این منبع‌تغذیه از 4/4 درجه سانتی‌گراد در بار ده درصد شروع و تا دمای 16/8 سانتی‌گراد در بار 110 افزایش پیدا کرد که در مجموع  مناسب به نظر می‌رسد.
میزان دور فن این منبع‌تغذیه از 815 دور در دقیقه در بار ده درصد شروع و تا 1990 دور در دقیقه در بار 110 درصد افزایش پیدا کرد. صدای فن تا بار 70 درصد  مناسب بود اما بعد از این میزان بار، شاهد افزایش تصاعدی صدای فن منبع‌تغذیه بودیم. شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این منبع‌تغذیه، عملکرد فوق‌العاده‌اش در بحث صدای فن بود که تقریباً تا بار پنجاه درصد دارای صدای بسیار کمی بود.
میزان ضریب توان این منبع‌تغذیه از 0/824 در بار ده درصد شروع و به دلیل عملکرد مناسب مدار PFC در بار 110 درصد به 0/933 رسید.
کارایی منبع‌تغذیه گرین GP530A-EU از 79/64 درصد در بار 54 وات شروع و تا مرز 87/44 درصد در بار 211 وات افزایش پیدا کرد و پس از آن شاهد افت کارایی تا مرز 80/52 درصد در بار 583 وات بودیم.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد