سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

بررسی حافظه Apacer Ares DDR3 2400


نگاهی ساده
Ares از سری حافظه‌های مخصوص اورکلاکینگ شرکت Apacer است که در چهار مدل DDR3 2400 ،DDR3 2133 ،DDR3 2000 و DDR3 2600 و با زمان‌های تأخیر متفاوت تولید می‌شود. این شرکت در ساخت این حافظه از مدار چاپی هشت‌لایه استفاده کرده که این موضوع باعث هدایت بهتر جریان الکتریسیته و کاهش نشتی الکترون در این حافظه شده‌است. به همین دلیل، حتی در بیشترین فشار کاری و افزایش ولتاژ نیز این حافظه کارایی خود را تا حدود بسیار زیادی حفظ می‌کند. از آنجا که بررسی خاصی درباره این محصول در اینترنت منتشر نشده‌بود که بتوان با استناد به آن، مدل چیپ‌ست‌های این حافظه را تعیین کرد و از طرفی، نمی‌خواستیم خنک‌کننده‌های روی چیپ‌ست‌ها را جدا کنیم، بنابراین از این مورد صرف‌نظر کردیم. با وجود این، بر‌اساس اطلاعات اندکی که وجود دارد، می‌توان گفت هر ماژول این حافظه به شانزده چیپ‌ست FBGA با ظرفیت 256 مگابایت مجهز است که در مجموع، با در نظر گرفتن دو عدد حافظه تعبیه‌شده در یک بسته‌بندی، کاربر از هشت گیگابایت حافظه به صورت دوکاناله روی سیستم خود بهره خواهدبرد. بر‌اساس اطلاعات ارائه‌شده در نرم‌افزار CPU-Z این حافظه دارای یک پروفایل XMP است که با استفاده از آن، حافظه در فرکانس 2400 مگاهرتز، زمان تأخیر 30-12-12-11 و ولتاژ 1/65 ولت کار می‌کند. این پروفایل XMP در 30 مین هفته سال 2012 در این حافظه نصب شده‌است.  Apacer در این حافظه برای کاهش دمای چیپ‌ست‌ها و امکان دستیابی به فرکانس‌های بالاتر از یک خنک‌کننده فلزی به رنگ مشکی که روی چیپ‌ست‌ها را پوشانده، استفاده کرده‌است. این خنک‌کننده دارای دو بخش است که با استفاده از دو پیچ که در بخش فوقانی قرار دارد، در دو طرف برد ثابت می‌شود. علاوه بر این، یک لوله انتقال حرارت U شکل در قسمت فوقانی حافظه تعبیه شده که از یک طرف به هیت‌سینک مشکی رنگ دور حافظه‌ها و از طرفی دیگر، به یک هیت‌سینک قرمز رنگ شیار‌دار متصل است. Apacer این سیستم خنک‌کننده را به دلیل عدم تولید صدا، Zero noise heat pipe cooling system یا همان سیستم خنک‌کننده انتقال حرارت لوله‌ای بدون هیچ صدایی، نامگذاری کرده‌است. برپایه اطلاعات، ارتفاع برد این حافظه بدون در نظر گرفتن خنک‌کننده، سه سانتی‌متر و با در نظر‌گرفتن خنک‌کننده، 7/6 سانتی‌متر است. در مجموع،  ارتفاع خنک‌کننده به‌کار رفته مناسب است و مشکل چندانی برای نصب درصد زیادی از خنک‌کننده‌های پردازنده‌مرکزی به وجود نمی‌آورد. به هر حال، این امکان وجود دارد که در صورت استفاده از این حافظه در نصب بعضی از کولر‌ها دچار مشکل شوید.

 


اشاره:
یکی از مواردی که باید در مورد نصب این حافظه به آن دقت کرد، عدم فشار روی لوله U شکل بالای حافظه است. چون در این حالت ممکن است این بخش خم شود و این حالت چندان جالب نیست. برای همین پیشنهاد می‌کنیم، هنگام نصب حتماً از بدنه خود حافظه برای نصب استفاده کنید.

 



سیستم تست
با آن‌که فرکانس بالای حافظه مزایایی فراوانی دارد اما برای بهر‌ه‌مندی از حداکثر کارایی و دستیابی به فرکانس مناسب باید از قطعات قدرتمندی استفاده کرد. برای مثال، در صورتی که شما حافظه‌ای مانند Apacer Ares با فرکانس 2400 مگاهرتز را روی سیستمی مجهز به مادربوردی با چیپ‌ست Z68 و پردازنده Core i5 2500K نصب کنید، برای دستیابی به این فرکانس به اورکلاک پردازنده نیاز خواهیدداشت. چون در مجموع، به دلیل محدودیت‌هایی که در کنترل حافظه پردازنده نسل Snady Bridge وجود دارد و از طرفی محدودیت‌هایی که ممکن است در بایوس مادربورد نسل قبل وجود داشته‌باشد، در بسیاری موارد برای دستیابی به این فرکانس با مشکلاتی رو‌به‌رو خواهیدشد. اما با استفاده از پردازنده نسل جدید IVY Bridge و مادربورد‌های مجهز به چیپ‌ست Z77، به راحتی می‌توانید از حافظه خود در فرکانس تعیین‌شده، استفاده کنید. با توجه به این موارد، برای بررسی حافظه Apacer DDR3 2400 از سیستمی با مشخصات مندرج در جدول 1، استفاده کردیم.

 

مشخصات سیستم
پردازنده Core i5 3570K
مادربورد Maximus V Formula
کارت‌گرافیک GTX 660Ti
امکانات ذخیره‌سازی Western Digital Caviar Black


برای تست‌ها از آخرین نسخه بایوس (0804) مادربورد که در سایت رسمی شرکت ایسوس قابل دانلود بود، استفاده کردیم که هیچ‌گونه مشکلی در تشخیص امکانات سخت‌افزاری سیستم توسط بایوس وجود نداشته‌باشد. علاوه بر این، در بخش نرم‌افزاری نسخه 64 بیتی ویندوز هفت SP1، اخرین درایو رسمی شرکت NVIDA (نسخه 306/21)‌ و اینتل و همچنین نسخه‌های به‌روز‌رسانی نرم‌افزار‌های تست حافظه استفاده کردیم.

 


تست حافظه
نخست حافظه را با پروفایل XMP استانداردی که در حافظه تعبیه شده‌بود، تست کردیم. در این حالت، هنگامی که در بایوس مادربورد پروفایل XMP را انتخاب کردیم، سیستم به راحتی با حافظه 2400 مگاهرتزی بوت شد و در زمان تست‌ها با هیچ‌گونه مشکلی برخورد نکردیم. در این شرایط، ما پنج تست AIDA 64، Cinebench، Custom PC، X264 FHD و PC Mark 7 را روی این فرکانس انجام دادیم که نتایج آن را در نمودار‌ها مشاهده می‌کنید. اما ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود، چون برای بررسی دقیق‌تر، فرکانس حافظه را تا 2666 مگاهرتز افزایش داده و دوباره این پنج تست را انجام دادیم (در این دو حالت، فرکانس پردازنده با استفاده از قابلیت Turbo Mode به 3800 مگاهرتز می‌رسید). در مرحله بعدی، فرکانس حافظه را روی 2666 مگاهرتز ثابت کرده و پردازنده را با استفاده از ضریب تا 4700 مگاهرتز اورکلاک کردیم تا تأثیر تغییر فرکانس پردازنده را بر کارایی سیستم هنگام اورکلاک نسبی حافظه بررسی کنیم. با توجه به نمودار‌ها به راحتی می‌توانید تأثیر اورکلاک و همچنین فرکانس حافظه و پردازنده را در نرم‌افزار‌های مختلف ببینید.
علاوه بر تمامی این موارد، سعی کردیم بدون استفاده از نیتروژن مایع و تغییرات سخت‌افزاری، حافظه را در تأخیر استاندارد تا حد امکان اورکلاک کنیم. در این حالت، توانستیم با تغییر در فرکانس BCLK و افزایش ضریب پردازنده به فرکانس نهایی 2732 مگاهرتز برای حافظه و 4713 مگاهرتز برای پردازنده‌مرکزی دست پیدا کنیم که نتایج جدول 2، در AIDA 64 به دست آمد.

فرکانس حافظه Read Write Copy Latency
2732 مگاهرتز 25520 24120 25668 31/3 نانوثانیه

 

 

نتایج تست حافظه

 

 

 

 



پیشنهاد سخت‌افزار: کسانی که به دنبال یک حافظه مناسب و با کارایی و دردسر کم می‌گردند، البته در این میان باید قبلش خنک‌کننده خود را به درستی انتخاب کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد