سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

بررسی مادربرد MSI P67A-GD67

دیگر بازی با امکانات مختلف بس است و وقت آن رسیده به انجام کارهایمان بپردازیم. برای انجام کارهای اداری و کارهای روزانه، به مادربورد‌های فوق‌حرفه‌ای نیازی نداریم و یک مدل متوسط برای انجام این‌کارها کافیست. یکی از این مادربوردها که می‌توان آن را در رده مادربوردهای متوسط قرار داد، P67A-GD65 است که MSI آن را تولید کرده و امکانات بسیار خوبی را در اختیار یک کاربر متوسط قرار می‌دهد. همچنین علاوه بر انجام کارهای روزمره، می‌تواند انتظارات بیشتری را نیز از جمله ساخت یک سیستم مخصوص بازی یا یک سیستم مخصوص محاسبات و پردازش (البته نه در حد حرفه‌ای) برآورده سازد. ظاهر این مادربورد ساده و معمولی است اما از نظر امکانات شما را در مضیقه قرار نخواهدداد. جدول 1 نیز خلاصه‌ای از مشخصات فنی و قابلیت‌های این مادربورد را نشان می‌دهد (این دفعه خلاصه‌اش کردیم تا خیال شما راحت شود).


 

 


مدار رگولاتور و دیگر موارد
بر خلاف دو مادربوردی که روزهای قبل بررسی کردیم، بخش مدار رگولاتور این مادربورد ظاهری ساده و خلوت دارد (تصویر 1). در این مادربورد از مدار رگولاتور 1+6 فاز استفاده شده و MSI از نام Military Class II برای نامگذاری قطعات مورد استفاده در این بخش استفاده کرده‌است. این قطعات شامل DrMOS، Super Ferrite Choke و خازن‌های Hi-c Capacitor می‌شود که نتیجه قابل لمس آن، گرمای کم مدار رگولاتور حتی در حداکثر فشار کاری است. یک خنک‌کننده شامل دو هیت‌سینک آلومینیومی و یک لوله انتقال حرارت روی MOSFET قرار گرفته و همان‌طور که گفتیم، چندان گرم نمی‌شوند. تأمین توان پردازنده نیز توسط یک اتصال هشت پین انجام می‌شود.

 

تصویر 1


حافظه
در سمت راست سوکت پردازنده، چهار اسلات برای نصب حداکثر 32 گیگابایت حافظه DDR3 2133 وجود دارد (تصویر 2). در سمت راست اسلات‌های حافظه نیز بخشی وجود دارد که در کمتر مادربورد رده متوسطی دیده می‌شود. این بخش برای اندازه‌گیری ولتاژ بخش‌های مختلف مادربورد در نظر گرفته شده و به کمک یک ولت‌متر یا مولتی‌متر می‌توان به‌طور مستقیم این اعداد را خواند. در کنار این بخش دو اتصال برای نصب فن قرار دارد.

تصویر 2

 

چیپ‌ست
MSI یک خنک‌کننده به نسبت ساده برای چیپ‌ست در نظر گرفته که نتیجه آن، گرمای تقریباً زیاد این بخش است (تصویر 3).

تصویر 3

 

محل قرارگیری این خنک‌کننده طوری است که در صورت نصب کارت‌گرافیک بزرگ، نصف خنک‌کننده زیر کارت‌گرافیک قرار می‌گیرد. جای باتری بایوس نیز چندان مناسب نیست، البته بعید است، نیازی به دسترسی به این باتری داشته‌باشید. تعداد پورت‌های SATA 3 این مادربورد چهار عدد است که دو عدد توسط چیپ‌ست P67 و دو عدد توسط کنترلر Marvell SE9128 مدیریت می‌شوند. ویژگی مثبت دیگر، وجود دکمه‌های روشن و خاموش، ریست و OC GENIE است که برای اورکلاک سریع سیستم استفاده می‌شود (تصویر 4).

تصویر 4


رابط‌ها
برای بازی‌دوستان دو رابط PCI-Ex16 در نظر گرفته شده که توانایی پشتیبانی از فناوری‌های SLI و CrossfireX را دارد (تصویر 5). فاصله بین این دو رابط مناسب بوده و دو رابط PCI-Ex1 در میان آن‌ها قرار دارد. یک رابط PCI-Ex1 دیگر نیز بالای رابط PCI-Ex16 اول قرار دارد و پایین PCI-Ex16 دوم، دو رابط PCI قرار گرفته‌است.
در ضلع پایینی مادربورد علاوه بر پورت‌‌های اضافی USB 2.0، یک پورت USB 3.0 نیز دیده می‌شود که البته اتصال‌های اضافی آن را باید جداگانه خریداری کنید.

تصویر 5


پانل پشت مادربورد
امکانات پانل پشت مادربورد متنوع و کافی به نظر می‌رسد (تصویر 6). هشت پورت USB 2.0 معمولی و دو پورت USB 3.0 در نظر گرفته شده‌است که به کمک رابط پایین مادربورد می‌توان تعدادشان را به چهار عدد ارتقا داد. برای کامل‌تر شدن مجموعه پورت‌های پشت مادربورد، یک پورت IEEE 1394a و دو پورت eSATA 2 نیز تعبیه شده‌اند. مدیریت این دو پورت به ترتیب بر عهده کنترلرهای VIA VT6308P و J Micron JMB362 است.
شش جک 3/5 میلی‌متری، خروجی صدای 7/1 کاناله را تأمین کرده و البته از خروجی‌های صدای Optical و Coaxial چشم‌پوشی نشده‌است. دکمه پاک کردن بایوس نیز در این قسمت قرار دارد.

تصویر 6

بایوس
بایوس این دستگاه به رابط گرافیکی UEFI مجهز شده و باید گفت، MSI کمی در استفاده از این رابط گرافیکی زیاده‌روی کرده‌است! روی گرافیکی بودن بایوس تأکید بسیاری صورت گرفته و در نهایت باید برای پیدا کردن برخی از گزینه‌ها کمی در بایوس گشت‌وگذار کنید. البته امکانات فراهم‌شده در بایوس در حد مناسبی است و تنها کاری که شما باید انجام دهید، کنار آمدن با بایوس است که آن هم خیلی کار سختی نیست.

تصویر 7

 

تصویر 8

 


تست کارایی
برای بررسی کارایی مادربورد از قطعاتی که مشخصات آن در دو مقاله قبل گفته شد، استفاده کردیم و به همین دلیل از تکرار دوباره آن خودداری می‌کنیم.

تست پردازنده، حافظه و وسایل ذخیره‌سازی

 

WPrime 2.0

نمودار 1


AIDA 64 Extreme Edition

نمودار 2


Cinebench R11.5


PC Mark Vantage


Crystal Disk Mark

 

HD Tune Pro 4.6

 

 


تست‌های گرافیکی

 

3D Mark 11


Stalker: Call of Pripyat


Dirt 2


Mafia 2

 

نتیجه‌گیری
با نگاهی به نمودار‌ها می‌بینیم، این مادربورد یا در انتهای نمودار یا در رتبه‌های وسط قرار گرفته‌است. با این حال، اگر با دقت بیشتری نتایج را بررسی کنیم، می‌بینیم گاهی اوقات اختلاف میان کارایی مادربوردها خیلی هم زیاد نیست و نباید در همه جا به آن سخت گرفت. اما این مادربورد برای کاربران اداری و آن‌هایی که برای ساخت یک سیستم مخصوص بازی به دنبال یک مادربورد رده متوسط مناسب هستند، انتخاب خوبی است و علاوه بر آن‌که کارایی به نسبت راضی‌کننده‌ای دارد، قیمت آن هم کمرشکن نیست. از هر قابلیتی یک مقدار در اختیار کاربر قرار گرفته و مدار رگولاتور باکیفیت آن نیز  به خوبی از پردازنده شما محافظت خواهدکرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد