سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

نرم‌افزار Cisco ConfigMaker

گر کاربری هستید که دوره‌های سیسکو را گذرانده‌اید و نمی‌توانید تنها برای تست و آموزش خود، تجهیزات گران‌قیمت سیسکو مانند انواع سوییچ‌ها و یا روترها را تهیه کنید، می‌توانید با استفاده از امکانات این برنامه شبکه فرضی خود را طراحی و بدون وجود تجهیزات پیکربندی کنید.
از طرف دیگر؛ اگر به عنوان مدیر شبکه، در حال طراحی شبکه هستید و قبل از راه‌اندازی و پیکربندی تجهیزات شبکه می‌خواهید نتیجه کار را به صورت نرم‌افزاری ببینید، می‌توانید از این برنامه استفاده کرده و قبل از پیکربندی تجهیزات شبکه‌، تمامی تنظیمات را در این برنامه و روی تجهیزاتی که برنامه در اختیار کاربر قرار می‌دهد، انجام داده و تمام ارتباطات را تست نمایید.

در ضمن برنامه  این قابلیت را به شما می‌دهد که تنظیمات را در یک فایل ذخیره کرده و پس از تهیه تجهیزات آنها را براساس فایل موجود تنظیم نمایید.
از طریق برنامه Cisco ConfigMaker می‌توانید محدوده وسیعی از تجهیزات و سرویس‌ها را در محیط شبهه‌واقعی در یک شبکه طراحی و پیکربندی کنید. برخی از تجهیزات عبارتند از Router، Switch، Hub و دیگر تجهیزات شبکه و از سرویس‌هایی که می‌توانید در این نرم‌افزار استفاده کنید، می‌توان به سرویس‌های زیر اشاره کرد:

VPN connections using IPSec and IKE authentication and encryption protocols
Dial backup connections
DHCP server and DHCP relay features
NAT and Easy IP (Phase 1) addressing
Issuing Cisco IOS show commands
Pinging and Telnetting to network devices
Reading the existing configuration from the devices


با اجرای برنامه یک دیاگرام شبکه در اختیارتان قرار خواهد گرفت. سمت راست برنامه راهنمای استفاده از برنامه قرار دارد که به کاربر در طراحی شبکه و چگونگی تنظیم دستگاه‌ها کمک می‌کند.
سمت چپ برنامه پنجره تجهیزات (Device Windows) قرار دارد که فهرست تمامی تجهیزات مانند روتر، سوئیچ، هاب و ... قرار دارد و در زیر این پنجره انواع کانکشن مانند Ethernet، ISDN، PPP‌ و ... برای ایجاد انواع شبکه‌های LAN و WAN‌ قرار داده شده است (شکل 1).


شکل 1: نمایی از برنامه Cisco ConfigMaker

یکی از قابلیت‌های برنامه مشاهده تنظیمات هر دستگاه (Device Properties) است. با وجود این امکان به آسانی می‌توان تمامی تنظیمات دستگاه مثلا روتر Cisco 2507 را انجام و مشاهده کرد. ایجاد رمز عبور برای روتر، تنظیم SNMP، دیدن IOS دستگاه، اعلام وضعیت سخت‌افزار و اینترفیس‌های روتر ) Hardware Configuration ( و ... از دیگر کارهایی است که به کمک این ابزار به راحتی می‌توان انجام داد (شکل 2).


شکل 2

اگر با Subnetting سروکار دارید، با استفاده از برنامه IP Subnet Calculator که در منوی Tools قرار دارد، می‌توانید به سادگی با وارد کردن یک آیپی‌آدرس‌ و Subnet Mask مورد نظر موارد تعداد Hostها، NetID شبکه، آدرس Broadcast و ... را به دست آورید (شکل 3).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد