سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

معرفی نرم افزار Artisteer v2.3

استقبال و علاقه بیاندازه بسیاری از کاربران به اینترنت سبب شده تا افراد، شرکتها و موسسات برای تبلیغات، ارائه خدمات و سرویس های خود از امکانات موجود در اینترنت استفاده کنند.
یکی از پرطرفدارترین و رایجترین روشهای فعالیت در اینترنت، راهاندازی یک وبسایت و ارائه خدمات و محصولات خود توسط آن است. اما همانطور که میدانید برای ساخت و مدیریت یک وبسایت مراحلی را باید پشت سر گذاشت. به عنوان مثال در اولین قدم باید با پرداخت هزینه اندکی یک دامنه با فضای مورد نیاز خود تهیه کرده تا به این ترتیب بتوانید در این دنیای بیپایان جایگاهی را به خود اختصاص دهید.
مرحله بسیار مهم دیگر، تهیه یک قالب و استفاده از یک سیستم مدیریت محتوا 
(CMS) به منظور مدیریت و آپدیت اطلاعات آن است. این مرحله به دلیل ارتباط مستقیمی که با کاربر دارد میتواند از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در موفقیت سایت شما نقش مهمی را ایفا کند.
اما ابتدا اجازه دهید تا به طور مختصر با مفهوم CMS آشنا شویم.
سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System به سامانهای اطلاق می شود که بتواند سه عمل اصلی ایجاد، مدیریت و سطحبندی اطلاعات را انجام داد. سیستمهای مدیریت محتوا انواع مختلفی دارند که متناسب با نیاز کاربران انتخاب میشوند. هر سیستم مدیریتی به منظور خاصی طراحی شده و امکانات خاص خود را دارد. به عنوان مثال شخصی که قصد راهاندازی یک سایت با محتوای فیلم و فایل تصویری را دارد مطمئنا باید از سیستم مدیریت متناسب با کار خود استفاده کند.
سیستمهای مدیریت محتوا به دو بخش کلی تقسیم میشوند که عبارتند از 
Fronted و Backed.
در بخش Fronted کاربر به عنوان یک مهمان در نظر گرفته شده و امکان مشاهده اطلاعات و دسترسی به قسمتهای مختلف سایت مانند ثبت نام، دانلود، نظرسنجی و ... برای وی فراهم شده است (توجه کنید که هر یک از این قسمتها میتواند توسط مدیر سایت محدود شده و تنها توسط اعضای خاصی قابل دسترس باشد.)
اما در بخش Backed که ما آن را بیشتر با نام مدیریت سایت میشناسیم، کاربر میتواند با در اختیار داشتن شناسه و رمز عبور مدیر سایت (Administrator) کارهایی مانند آپدیت اطلاعات، مدیریت کاربران، مدیریت قالب و اعمال تغییرات مورد نظر در قسمتهای مختلف سایت، مدیریت ماژولها و کامپوننتها و بسیاری از موارد دیگر را انجام دهد.
تا اینجا بطور کلی با مفهوم سیستم مدیریت محتوا آشنا شدید، اطلاعات بیشتر در این زمینه را به خوانندگان عزیز واگذار میکنیم.

اما مساله مهم دیگری که باقی میماند طراحی و ایجاد یک قالب متناسب با نیازها و خواسته های شماست. انجام این کار نیازمند آشنایی با زبانهای برنامهنویسی مانند HTML، PHP، CSS و غیره دارد.
نرمافزار Artisteer، یک ابزار قدرتمند در زمینه طراحی قالب برای تعدادی از معروف ترین سیستمهای میدیریت محتوا مانند Joomla!، WordPress، Drupal و ... است. شما به کمک این نرمافزار میتواند بدون نیاز به دانش برنامه نویسی و در یک محیط جذاب و گرافیکی قالبهای متنوع، زیبا و متناسب با سلیقه خود طراحی کنید.
در هنگام اجرای نرمافزار پنجرهای مطابق شکل 1 باز میشود که در آنجا باید نوع سیستم مدیریتی خود را انتخاب کنید (به عنوان مثال Joomla!).


شکل 1

پس از انتخاب، نرمافزار به طور خودکار فایلهای و فولدرهای مورد نیاز را ایجاد کرده و یک قالب را بصورت پیشفرض به شما نمایش میدهد.
همانطور که در شکل 2 مشاهده می کنید محیط نرمافزار شامل سربرگهای مختلفی است که هر کدام از آنها تنظیمات قسمت خاصی از سایت را شامل میشوند. به عنوان مثال در سربرگ Layout میتوانید پارامترهای مربوط به صفحهآرایی، تعداد ستونها، مکانمنوها و ... را تعیین کنید. همچنین در سربرگ Menu، رنگ و نوع نمایش منو و زیرمنوها و بطور کل تمامی اجزا و قسمتهای مرتبط با منو در اختیارتان قرار می گیرد.

نکته: با ورود به هر سربرگ، در سمت چپ نوار ابزار گزینهای با عنوان Suggest… وجود دارد  که به کمک آن میتوانید تنظیمات مربوط به هر سربرگ را بصورت تصادفی انتخاب کنید (توجه داشته باشید که به جای عبارت نقطه چین در نام گزینه، نام سربرگ مربوطه قرار میگیرد. به عنوان مثال به هنگام ورود به سربرگ Footer، نام گزینه بصورت Suggest Footer درخواهد آمد).


شکل 2

خوشبختانه رابط کاربری نرمافزار از قدرت بالایی برخوردار بوده و کاربر در استفاده از قسمت های مختلف با مشکل جدی مواجه نخواهد شد. از طرف دیگر تعداد این سربرگها زیاد بوده و توضیح و نحوه عملکرد هر کدام از آنها خارج از حوصله این مقاله است. بنابراین آشنای بیشتر با آنها را به شما واگذار میکنیم.
تنها نکته باقی مانده استفاده از گزینه Export است که پس از طراحی کامل قالب باید از این گزینه جهت آماده سازی نهایی و ذخیره در فرمت مناسب استفاده کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد