سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

ویژگی BitLocker To Go برای کد گذاری فلش درایوها

ویژگی امنیتی BitLocker که در ویندوز ویستا به همگان معرفی شد به شما اجازه می‌دهد داده‌های هارددیسک خود را کدگذاری کنید. هم اکنون ویندوز 7 مایکروسافت، ویژگی BitLocker To Go را ارائه می‌دهد که امکان کدگذاری و محافظت از فلش درایوهای همراه را امکان‌پذیر می‌سازد.
ابتدا Computer را باز کرده و روی فلش درایوی که می‌خواهید آن را کدگذاری کنید کلیک راست کرده و گزینه Turn on BitLocker را انتخاب کنید. بعد از آماده شدن فلش درایو و انجام کارهای اولیه باید رمز عبوری را برای آن تعیین نمایید. در این مرحله به جای استفاده از رمز عبور می‌توانید از Smart Cardها که معمولا در محیط‌های اداری به کار می‌روند نیز استفاده کنید (شکل 1).


شکل 1

در مرحله بعدی از شما درخواست می‌شود که کلید بازیابی (Recovery Key) را در مکانی امن ذخیره نموده یا آن را چاپ نمایید. از کلید بازیابی هنگامی استفاده می‌شود که شما رمز عبور یا Smartcard خود را از دست داده باشید. اگر این کلید را به عنوان یک فایل ذخیره می‌نمایید مواظب باشید آن را در درایوی که قصد کدگذاری آن را دارید، ذخیره نکنید (شکل 2).


شکل 2

نهایتا در پنجره آخر همه چیز برای شروع کدگذاری درایو فلش شما آماده است و با کلیک روی گزینه Start Encrypting می‌توانید این کار را شروع کنید. بعد از اتمام عملیات کدگذاری توجه داشته باشید که آیکون این درایو تغییر کرده و آیکونی خاص برای نشان داده آن استفاده می‌شود. زمانی که آیکون درایو فلش طلایی رنگ باشد، حاکی از قفل بودن آن است و زمانی که رنگ آن خاکستری شود نشان از آن است که هم‌اکنون درایو در حالت باز شده قرار دارد (شکل 3). 


شکل 3

در دفعه بعدی که فلش را متصل می‌کنید از شما خواسته می‌شود که برای دسترسی به محتویات درایو، رمز عبور خود را وارد نمایید. جالب اینجاست که می‌توانید تعیین کنید که درایو فلش در سیستم شما به راحتی باز شده و نیازی به ظاهر شدن پنجره و وارد کردن رمز عبور نداشته باشید. برای این کار باید گزینه Automatically unlock on this computer from now on را انتخاب کنید (شکل 4).


شکل 4

نکته: جهت دسترسی به گزینه فوق و دیگر تنظیمات این ابزار، بروی درایو فلش کلیک راست کرده و Manage BitLocker… را انتخاب نمایید.ضمنا می‌توانید فلش درایوهایی را که با استفاده از ویژگی BitLocker To Go ویندوز 7، کدگذاری می‌شوند را در ویندوزهای ویستا یا ایکس‌پی نیز استفاده نمایید. در شکل 5 مشاهده می‌کنید که وقتی فلش به ویندوز ایکس‌پی متصل می‌شود پنجره‌ای ظاهر می‌گردد که باید ابزار BitLocker To Go Reader را روی سیستم اجرا کرده و رمز عبور وارد نمایید.


شکل 5

نکته: ابزار BitLocker To Go Reader توسط ویندوز 7 و به طور خودکار روی درایو فلش نصب می‌شود.در حقیقت BitLocker To Go Reader در ویندوز ایکس‌پی شبیه به کاوشگر درونی ویندوز یا همان Explorer عمل کرده و امکان مشاهده محتویات درایو فلش را فراهم می‌کند. توجه داشته باشید اگر درایو فلش خود را توسط BitLocker To Go کدگذاری کرده و از آن در ویندوز ایکس‌پی استفاده کنید، تنها می‌توانید فایل‌های درون درایو را مشاهده کرده و آنها را به سیستم خود انتقال دهید؛ اما اگر بخواهید با استفاده از ویندوز ایکس‌پی اطلاعاتی را به درایو فلش منتقل کنید امکان این کار مهیا نیست و به این منظور باید از ویندوز 7 استفاده نمایید! (شکل 6)


شکل 6

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد