سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

20 چهره مهم و تاثیرگذار دنیای وب

در این جا با هم نگاهی به فهرست 20 چهره‌ ممتاز می‌اندازیم که تاثیر زیادی در پیشرفت و توسعه پدیده‌ای داشتند که امروزه کسب‌ و کار و حتی زندگی شخصی ما بدان وابسته است؛ اینترنت!
بدون حضور این اشخاص مطمئنا برخی از زوایای این پدیده تاریک باقی می‌ماند.

1. Steve Ballmer؛ مدیر ارشد اجرایی شرکت مایکروسافتبیش از 90 درصد از بازار کامپیوترهای شخصی در اختیار مایکروسافت است، پس بدیهی است که بالمر را یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار دنیای وب بدانیم. وی بی‌صبرانه منتظر عرضه ویندوز 7 است تا به بررسی واکنش‌ها بپردازد. ویندوز 7 سیستم عامل جدیدی است که می‌تواند در قامت یک ناجی مایکروسافت را از یک دوران رکود فنی و مالی نجات دهد. از سوی دیگر بالمر و مایکروسافت جنگ تمام‌ عیاری با گوگل آغاز کرده‌اند تا از توجه فراوان کاربران جهانی به موتور جستجوگر و نرم‌افزارهای این شرکت بکاهند. در مقابل گوگل نیز قصد دارد سال آینده سیستم عامل جدیدی برای نت‌بوک‌ها وارد بازار کند. 

2. Jeff Bezos؛ مدیر عامل و مدیر ارشد اجرایی Amazon.com وقتی نام آمازون می‌آید، همه به فروش اینترنتی فکر می‌کنند اما فعالیت آمازون محدود به این حوزه نیست. جسارت آنها در ورود به دنیای Cloud Computing و انتقال ظرفیت سرورها توسط سرویس S3، یورش به بازار eBook reader با محصولاتی چون Kindle، Kindle2، DX، همه و همه نشان می‌دهد آمازون به دنبال فتح افق‌های تازه است. افزایش استقبال عمومی به استفاده از رسانه‌های دیجیتال می‌تواند آنها را به یکی از مهم‌ترین شرکت‌ها در زمینه دیجیتال تبدیل کند.

3. Sergey Brin، Larry Page و Eric Schmidt؛ مدیران ارشد شرکت گوگلاین سه اسم را در کنار یکدیگر آوردیم چون این تیم موفق به واقع دنیای اینترنت را زیر و رو کرده است. تاثیر آنها در دنیای وب و حتی خارج از آن، گوگل را به یک پدیده تبدیل کرده است و حالا یک ماجراجویی جدید ذر راه است: ارایه سیستم عامل جدید به بازار!

4. Bram Cohen؛ موسس BitTorrent Protocolبیت‌تورنت یکی از بهترین پروتکل‌های اشتراک‌گذاری فایل‌ پس از Napster است که به کاربران سراسر جهان اجازه می‌دهد برای دانلود آسان و سریع فایل‌های حجیم و سنگین، آن فایل را در چند مرحله از چند منبع مختلف دریافت کنند. به تازگی بیت‌تورنت اعلام کرده مجموعه‌ای جامع و مجاز از فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های تلویزیونی، گیم و ترانه‌های مختلف آماده کرده است که برای فروش یا اجاره در وب ارایه خواهند شد.

5. Chad Hurley و Steve Chen؛ موسسان YouTubeاین دو میلیاردر مشهور، پایه‌گذار یکی از بزرگ‌ترین انقلاب‌های دنیای وب در چند سال اخیر بوده‌اند: یوتیوب!
پس از آنکه گوگل اقدام به خریداری یوتیوب کرد، فعالیت‌های این سایت گسترده‌تر شده و حالا فیلم‌های سینمایی و برنامه‌های تلویزیونی مختلف نیز در این سایت در دسترس کاربران جهانی آن قرار گرفته‌اند. 

6. Steve Jobs؛ مدیر عامل و مدیر ارشد اجرایی شرکت اپلجابز در ابتدا با معرفی iPod و فروشگاه اینترنتی موسیقی iTunes انقلابی در صنعت موسیقی بر پا کرد و ساختارهای کهنه را کاملا دگرگون ساخت. سپس نوبت صنعت تلفن همراه بود که با معرفی iPhone و فروشگاه اینترنتی سرویس‌های نرم‌افزاری اپل به نام App Store به صحنه قدرت‌نمایی جابز تبدیل شود. این محصولات و خدمات محبوبیت فراوانی برای جابز و اپل به ارمغان آوردند و تنها ذکر رکورد یک میلیارد بار دانلود از App Store گویای همه چیز است.

7. Sir Tim Berners-Lee؛ مدیر ارشد کنرسیوم (W3 (World Wide Webاو دانشمندی است که اولین مرورگر وب و پروتکلی را طراحی کرد که همه ما به خوبی با آن آشنا هستیم: HTTP!


8. Bruce Livingstone؛ موسس iStockPhoto 
رشد و پیشرفت iStockPhoto به شدت باعث گسترش استفاده از دوربین‌های عکس‌برداری دیجیتال شده است و عکاسان می‌توانند از طریق آن درآمد خوبی از فروش عکس‌های خود داشته باشند.

9. Jack Ma؛ موسس، مدیر عامل و مدیر ارشد اجرایی Alibaba.comفعالیت‌های اقتصادی و مبادلات داخلی و خارجی اقتصادی، عمده فعالیت این سایت به شمار می‌آید.
بزرگترین دستاورد Jack Ma به عنوان مدیر ارشد اجرایی، ورود موفق به بازار بورس بود که ارزش شرکت را به 1.5 میلیارد دلار رساند. 


10. Matt Mullenweg؛ موسس WordPress.org 
یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین سایت‌ها برای بلاگرها طرح مولن‌وگ است. وقتی به صدها هزار بلاگی که به سادگی در این سایت قرار می‌گیرند می‌نگریم، به تاثیر وسیع این نوآوری جدید (بلاگ‌نویسی) در دنیای وب پی می‌بریم.

11. Pierre Omidyar؛ موسس و مدیر عامل eBay.com یک ایرانی در راس یک سایت بزرگ فروش اینترنتی. جایی که شما می‌توانید هرچیزی را به صورت آنلاین بفروشید یا بخرید. به کمک eBay نبض بازار مبادلات اقتصادی جهان از بازارها و مراکز تجارت جهانی به فضای مجازی و منازل کاربران منتقل شده است! 

12. Kevin Rose؛ موسس Digg.com این سایت که در ماه بیش از 10 میلیون بازدید کننده دارد، در واقع صحنه جریانات خبری است که توسط کاربران جهانی آن نوشته می‌شوند. امروزه هر کسی که با اینترنت سروکار دارد حتما سری به این سایت زده است.

13. Blake Ross؛ موسس Mozilla Firefox Ross به همراه دوست قدیمی خود Hyatt، فایرفاکس، بزرگ‌ترین رقیب اینترنت اکسپلورر مایکروسافت را ساختند و حالا محبوبیت مرورگر جدید آنها به جایی رسیده که دانلود یک میلیاردی نسخه جدید آن، هیچ‌کس را متعجب نمی‌کند! این مرورگر کاربردی و موفق توانسته 22 درصد بازار مرورگرها را در اختیار بگیرد.

14. Biz Stone؛ موسس Twitter.com علاوه بر توییتر او موسس Xanga، Blogger، Odeo و Obvious نیز به شمار می‌آید. اما توییتر با میلیون‌ها کاربر ثابت از سراسر جهان به موفق‌ترین سایت بلاگ‌نویسی محدود در دنیای وب تبدیل شده است. البته فقط می‌شد 140 کلمه در مورد وی نوشت! (اشاره به محدودیت هر بلاگ در سایت توییتر)

15. Peter Thiel؛ یکی از موسسین PayPal او یکی از اعضای مافیای PayPal در Silicon Valley به شمار می‌آید. سرمایه‌گذاری‌های موفق وی سایت‌هایی چون Facebook، Slide و Yammer را به دنیای وب معرفی کرد.
(کاش شخص مهمتری به جای وی معرفی شود).

16. Dave Winer؛ بلاگر و طراح RSS 2.0 به خاطر تلاش‌های Winer است که همه ما می‌توانیم روزانه وب‌سایت‌های خبری دلخواه خود را در RSS Reader ها مرور کنیم. علاوه بر این، او در طراحی podcast و پروتکل SOAP نیز حضور داشته است.

17. Jimmy Wales؛ از موسسان Wikipedia، مدیر عامل شرکت Wikia و موسسه Wikimedia او مردی است که در پشت صحنه سایت معروف ویکی‌پدیا ـ یکی از محبوب‌ترین دایره‌المعارف‌های وبی در دنیا ـ فعالیت می‌کند. ویکی‌پدیا به گواه سایت معتبر Alexa هفتمین سایت پربازدید در سراسر دنیای وب به شمار می‌آید.

18. Jerry Yang؛ موسس و مدیر ارشد اجرایی سابق شرکت یاهوبه گزارش Alexa تا همین اواخر، یاهو نخستین سایت در لیست پربازدیدترین سایت‌های وب جهان بود؛ جایی که همه کاربران سراسر جهان هرروز برای فعالیت‌های مختلف مثل ایمیل، مرور اخبار، جستجوی اینترنتی و طالع‌بینی و صدها مورد دیگر به آن مراجعه می‌کنند‌. هرچند اخیرا یانگ به صورت محترمانه از مقام خود به عنوان مدیر ارشد اجرایی شرکت عزل شد اما او همچنان به خاطر طراحی محبوب‌ترین و موفق‌ترین وب‌ پورتال دنیای وب شایسته ستایش است. 


19. Niklas Zennstrom و Janus Friis؛ موسس Skype و KaZaA 
اولین نوآوری آنها به نام KaZaA برنامه‌ای برای اشتراک فایل بود که به دلیل استفاده از جاسوس‌افزارها مورد انتقاد فراوانی قرار گرفت و دومین ابداع آنها به نام Skype به قیمت 2.6 میلیارد دلار به شرکت یاهو فروخته شد و حالا آنها با سایتی جدید به نام Joost وارد دنیای وب شده‌اند که از فناوری مشابه BitTorrent بهره می‌برد و یک شبکه مناسب برای مبادله فایل‌های مختلف است. همیشه باید منتظر ارایه طرحی جدید از این زوج خلاق بود!

20. Mark Elliot Zuckerberg؛ موسس، مدیر ارشد اجرایی و مدیر عامل Facebook.comموسس شبکه اجتماعی موفق فیس‌بوک که به گزارش Alexa در حال حاضر در رده چهارم لیست پربازدیدترین سایت‌های جهان قرار دارد؛ چیزی که یک پیروزی بزرگ به شمار می‌آید. در مقابل رقیب سرسخت آنها یعنی MySpace به رده یازدهم لیست سقوط کرده است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد