سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

نگاهی به لوگوی سیستم عامل‌ها

پرچم ویندوز مایکروسافت 
طرح 4 رنگ لوگوی ویندوز مایکروسافت با انتشار ویندوز نسخه 3،1 در اوایل سال 1990 میلادی معرفی شد و تا سال 2001 در طرحی جعبه‌مانند با لبه‌های سیاه باقی ماند. در این سال ویندوز XP روی کار آمد؛ لبه‌ها از طرح لوگو حذف شدند و پنجره تبدیل به پرچمی موج‌دار شد که به عنوان نماد پویایی و سرزندگی شناخته می‌شد. 
جدیدترین طرح‌های لوگوی ویندوز در ویستا و ویندوز 7 نمایی براق‌تر داشته و بسیار زیبا‌ترند.
علت انتخاب رنگ‌های قرمز، سبز، آبی و زرد چیست؟ این رنگ‌ها جزو رنگ‌های اصلی بوده و جلوه خاص و زیبا و چشم‌نوازی را ایجاد می‌کنند. البته بعید نیست این لوگو تبدیل به صفحه دارت طرفداران شرکت Apple شود!

پنگوئن دوست‌ داشتنی لینوکس
چه کسی از Tux یعنی پنگوئن دوست داشتنی لینوکس بدش می‌آید؟
طرح رسمی و اولیه این لوگو در اصل به عنوان یک تصویر پیشنهادی به مسابقه طراحی لوگویی که به همین منظور برگزار شده بود ارایه شد. هر چند تصویر پیشنهادی در مسابقه برنده نشد، اما خالق لینوکس یعنی آقای Linus Torvalds از آن طرح خوشش آمد و یکی از طراحان خود را بر آن داشت تا از روی آن، طراحی اصلی لوگو را انجام دهد و این کار در سال 1996 تکمیل شد.
واژه Tux می‌تواند مخفف واژه tuxedo باشد اما بعضی‌ها می‌گویند این واژه از حرف‌های موجود در عبارت Torvalds UniX ساخته شده است.

دایره زندگی Ubuntu
لوگوی دایره‌ای شکل Ubuntu به رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد ممکن است در ابتدا تنها نمادی معمولی به نظر برسد، اما اگر توجه بیشتری کنید متوجه خواهید شد که این لوگو متشکل از سه نفر است که دستان یکدیگر را گرفته و دایره‌ای را تشکیل داده‌اند.
یک حلقه دسته جمعی؛ این نماد اتحاد با معنای خود واژه Ubuntu که در اصل واژه‌ای آفریقایی است، گره خورده است.
Ubuntu به معنای «بشر در خدمت یکدیگر» است و در اصل، مفهوم یافتن گوهر انسانیت با کمک دیگر انسان‌ها را می‌رساند.

گوی سیستم عامل Chrome 
Google، یکه تاز عرصه جستجوی اینترنتی، برای مرورگر خودش یعنی Chrome که نام سیستم عامل آینده‌اش نیز است، لوگویی کروی شکل و رنگارنگ انتخاب کرده است. لوگوی Chrome تداعی کننده چیز‌های زیادی است و از لوگوهای بسیار زیادی در طراحی آن کمک گرفته شده است، هر چند نمی‌توان اظهار نظری قطعی در این مورد داشت. به نظر می‌رسد این موارد الهام‌بخش لوگوی کروم بوده‌اند: لوگوی ویندوز (با طرح رنگی یکسان)، لوگوی فایرفاکس، لوگوی خود گوگل، یک وب‌کم، توپ موجود در مجموعه کارتونی Pokemon و بازی الکترونیکی Simon (یک بازی تست حافظه در سال 1978). 
از الهامات که بگذریم، گوی Chrome تصویر جالب و معناداری است. این لوگو نمایان‌گر مردمک چشم نیز بوده و دلالت بر دانش و بینش درونی می‌کند. 


لینوکس Red Hat

این عرضه‌کننده لینوکس که سیستم عامل متن‌باز را برای شرکت‌ها منتشر می‌سازد، از لوگویی کلاه‌دار برخوردار است: تصویری شبیه صورت مرموز و ترسناک شخصی شیک‌پوش با کلاه نمدی جذاب. تنها چیزی که این لوگو کم دارد، وجود سیگاری آویزان از لب‌های این چهره مرموز است.
پدربزرگ Marc Ewing موسس Red Hat (کلاه قرمز) یک کلاه قرمز با خط‌های سفید به او یادگاری داده بود، اما وی این کلاه را گم کرده و جستجوهایش برای یافتن آن بی‌اثر می‌ماند و به همین دلیل اسم این پروژه را Red Hat گذاشت. البته رنگ قرمز در تاریخ غرب سمبل آزادی و مبارزه طلبی برای به دست آوردن حاکمیت نیز است. آقای
 Marc Ewing در تمام طول دوران تحصیلش در دانشگاه Carengie Mellon همیشه کلاه قرمزی را که پدربزرگ به او داده بود، به سر داشت. در طول دوران تحصیل، مارک به منظور متمایز کردن نرم‌افزار خود از نرم‌افزارهای دوستان، عادت داشت نام‌هایی مانند Red Hat، Red Hat 1، Red Hat 2 و ... را انتخاب کند و به این ترتیب زمانی که پروژه لینوکس خود را شروع کرد، به دلیل نبود واژه مناسب برای نام‌گذاری، نام آن را Red Hat Linux گذاشت. معنا و مفهوم لوگوی Red Hat که با عنوان Shadow Man یا «مرد مرموز» نیز شناخته می‌شود، بسیار مبهم و پیچیده است. 

لوگوی Mac OS X شرکت Apple
شرکت Apple نماد بزرگ X که بیان رومی عدد 10 است را از سال 2001 تا کنون به عنوان لوگوی سیستم عامل خود انتخاب کرده است. لوگوی X دارای طرحی فولاد مانند بوده و سرسختی شرکت Apple را می‌رساند. آخرین نسخه عرضه شده از این سیستم عامل با نام Leopard 10.5 تداعی‌کننده سفر فضایی استنلی کوبریک در فیلم ادیسه فضایی محصول سال 2001 است. این فیلم حتی روی طراحی سخت‌افزارهای ‌Apple و نام محصولاتش نیز تأثیر داشته است.

OpenSUSE محصولی از شرکت Novell
OpenSUSE سیستم عاملی همه‌کاره مبتنی بر لینوکس است که توسط شرکت Novell نیز حمایت و پشتیبانی می‌شود. این سیستم عامل از نماد سوسماری زیبا که Geeko نام دارد، بهره می‌برد. نام این کوچولوی سبز دوست‌داشتنی که از ابتدای انتشار OpenSUSE در اشکال مختلف همواره همراه این سیستم عامل است، به وسیله کاربران و در یک مسابقه آزاد انتخاب شده است. واژه Geeko گرفته شده از واژه‌های Geek و Gecko است. Geek به افرادی اطلاق می‌شود که به فناوری و دستاوردهای جامعه کامپیوتری توجه ویژه‌ و بیش از حدی دارند و Gecko نیز نام سوسمار کوچکی است که در آب و هوای گرم زندگی می‌کند. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد