سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

سیستم‌عامل گوگل Google Chrome OS

تصور شما از سیستم‌عامل چیست؟ آیا سیستم‌عامل همان ویندوز است؟ یا ویندوز همان سیستم‌عامل است؟
آیا منظور از سیستم‌عامل همین ویندوزهایی است که هر از چند گاهی نسخه جدید آن ارایه می‌شود و نسبت به نسخه قبلی کمی خوشگل‌تر و البته کندتر و سنگین‌تر شده است؟ آیا سیستم‌عامل جدیدتر یعنی نیاز به سخت‌افزار قوی‌تر؟
آیا می‌توان توقع دیگری از سیستم‌عامل داشت؟
یادتان باشد که اگر انسان فقط به فکر توسعه و پیشرفت ماشین بود، هیچ‌ وقت به فکر پرواز نمی‌افتاد! به نظر می‌رسد که وقت پرواز است (شکل 1). شما چه فکر می‌کنید؟
شاید وقت آن باشد که از رانندگی با ماشین‌های پر زرق و برق و پیشرفته ویندوز مایکروسافت دست کشید و با کروم گوگل پرواز کرد! 



شکل 1: صفحه ورود به سیستم‌عامل کروم

مقدمهامروزه شکایات بسیاری از کاربران کامپیوتر شنیده می‌شود که البته خیلی از آنها هم واضح، روشن و درست است! کاربران می‌گویند: کامپیوترها باید بهتر شوند! مردم می‌خواهند سریع‌تر ایمیل‌های خود را دریافت کنند. آنها می‌خواهند کامپیوترشان همیشه مثل همان روز اول که خریده‌اند، سریع کار کند! بدون فوت وقت برای بوت و باز شدن مرورگر. مهم‌تر اینکه نمی‌خواهند ساعت‌ها وقت صرف پیکربندی کامپیوتر کنند تا با یک قطعه جدید کار کند! یا مدام در حال به‌روزرسانی نرم‌افزارها باشند. آنها دوست دارند هر جا که هستند، اطلاعات‌شان در کنارشان باشد و البته نگران گم شدن کامپیوتر و یا فراموش کردن پشتیبان‌گیری نباشند! اصلاً کامپیوتر شخصی معنا ندارد، هر کامپیوتری می‌تواند برای همه باشد و در عین حال دریچه‌ای برای دسترسی به اطلاعات خصوصی آن فرد نیز محسوب شود.
شاید کمی رویاپردازی به نظر برسد، اما گوگل با سیستم‌عامل کروم خود به این رویا جنبه واقعی بخشیده است.

ایده گوگل در مقیاس کوچکبی‌شک کاربران کامپیوتر با چت یاهو آشنا هستند. یکی از ویژگی‌های یاهو مسنجر این است که از هر کامپیوتری که نرم‌افزار یاهو مسنجر را داشته باشد (یا به شیوه تحت وب)، کاربر می‌تواند تنها با وارد کردن شناسه کاربری و رمز عبور خود چت کند. نکته‌ای که برای کاربران عادی شده این است که اطلاعاتی نظیر فهرست دوستان 
(Friend list) در کجا ذخیره شده است که از هر کامپیوتری می‌توان به آن دسترسی داشت. قطعاً این اطلاعات در کامپیوتر شخصی کاربر نیست، چرا که در این صورت با login کردن از کامپیوتری دیگر، نمی‌توانستیم به این اطلاعات دسترسی داشته باشیم. بنابراین مشخص است که کلیه اطلاعات شناسه کاربری در سرورهای یاهو ذخیره شده و تنها با لاگین کردن، این اطلاعات در دسترس قرار می‌گیرند.
گوگل این ایده را تعمیم داده و آن را در سطح یک سیستم‌عامل (و نه یک برنامه کوچک) گسترش داده است. در سیستم‌عامل کروم با وارد کردن شناسه کاربری خود، به تمامی اطلاعات و برنامه‌های کاربردی خودتان که در سرورهای اینترنت ذخیره شده‌اند، دسترسی پیدا می‌کنید. به بیان ساده‌تر، هر کجا که اینترنت هست، کامپیوتر شخصی شما نیز هم همان جا است!

نگاهی دقیق‌تر
بعد از عرضه مرورگر کروم توسط گوگل و موفقیت نسبی آن به گونه‌ای که امروزه بیش از 30 میلیون کاربر فعال دارد، نوبت به قدم بعدی گوگل رسید یعنی معرفی سیستم‌عامل کروم. سیستم‌عامل کروم شرگت گوگل، سیستم‌عاملی است که در فاز اول برای نت‌بوک طراحی شده است. هدف اصلی آن استفاده از اینترنت، یعنی همان تخصص کاری گوگل است. در تاریخ 7 جولای 2009 نسخه آزمایشی آن عرضه شد و همان موقع اعلام شد که نسخه نهایی آن هم تا نیمه دوم سال 2010 روانه بازار خواهد شد.
مرورگر کروم برای افرادی طراحی شد که در وب زندگی می‌کنند و مدت‌های طولانی پشت کامپیوتر در حال جستجو، چک ایمیل، خواندن جدیدترین اخبار، خرید الکترونیکی و یا چت و ارتباط زنده با دوستان خود هستند. نکته کلیدی این است که سیستم‌عاملی که آنها روی سیستم خود دارند، زمانی طراحی شده که چیزی به نام وب معنا نداشت! شاید این سوال مطرح شود که مثلاً سیستم‌عامل ویندوز 7 که سیستم‌عامل جدیدی است. اما اگر با دید حرفه‌ای‌تر به معماری سیستم‌عامل نگاه شود، مشخص می‌‌شود که این سیستم‌عامل مثل سیستم‌عامل‌های پیشین خود مانند ویندوز 95، براساس مدیریت سیستم سخت‌افزاری طراحی شده و ارتباط با وب در آن فقط به عنوان یک سرویس جانبی در نظر گرفته شده است. یعنی ارتباط با وب هم سرویسی است مانند سایر سرویس‌هایی که یک سیستم‌عامل ارایه می‌دهد، مثل پخش موسیقی یا مدیریت هارددیسک.
اما سیستم‌عامل گوگل (کروم) براساس ارتباط با وب طراحی شده و در آن ارتباط با وب فقط یک سرویس جانبی نیست، بلکه پایه طراحی و هدف نهایی است. گوگل می‌گوید که تلاش دارد تا با ارایه سیستم‌عامل کروم، به همگان بگوید که در آستانه سال 2010 یک سیستم‌عامل باید چه باشد و چه کار کند؟
سیستم‌عامل کروم یک سیستم‌عامل کدباز و سبک است که در ابتدا برای نت‌بوک‌ها طراحی شده است. در همین سال میلادی کد سیستم‌عامل کروم در دسترس عموم قرار خواهد گرفت و در نیمه دوم سال، نت‌بوک‌های مجهز به سیستم‌عامل کروم را در بازار خواهید دید.
سرعت، سادگی و امنیت، سه جنبه کلیدی سیستم‌عامل کروم است. این سیستم‌عامل طوری طراحی شده که در عرض چند ثانیه سیستم را بوت کرده و به اینترنت متصل می‌شود. اینترفیس این سیستم‌عامل بسیار ساده طراحی شده تا کاربران به سادگی و به سرعت طرز کار با آن را بیاموزند. معماری امنیتی در این سیستم‌عامل از نو و به طور پایه‌ای و اصولی طراحی شده تا کاربران درگیر انواع ویروس‌ها و بدافزارها نشوند، چرا که سیستم‌عامل کروم فقط باید کار کند! مثل تراکتور! آیا قرار است Ctlr+Alt+Del به موزه فرستاده شود؟
این سیستم‌عامل روی پلتفرم X86 و ARM اجرا می‌شود و در سال آینده چندین تولید‌کننده، نت‌بوک‌های مجهز به این سیستم‌عامل را در بازار ارایه خواهند کرد. معماری نرم‌افزاری آن هم بسیار ساده است، کروم براساس یک سیستم جدید مبتنی بر پنجره (تقریباً مشابه ویندوز مایکروسافت) که روی هسته‌ای از جنس لینوکس سوار شده، کار می‌کند، در واقع هسته (Kernel) سیستم عامل فوق برپایه لینوکس است و پوسته (Shell) آن براساس مرورگر محبوب گوگل، یعنی کروم است. برای برنامه‌نویسان، وب پلتفرم نرم‌افزاری خواهد بود. تمام برنامه‌های تحت وب به طور اتوماتیک روی کروم کار می‌کنند و برنامه‌های جدید هم باید با استفاده از انواع فناوری‌‎‌های تحت وب نوشته شوند. البته این نرم‌افزارها نه تنها روی سیستم‌عامل کروم اجرا می‌شوند، بلکه روی تمامی مرورگر‌های استانداردی که تحت ویندوز، مک و لینوکس نصب شده باشند، هم کار خواهند کرد. بنابراین برنامه‌نویسان نگران نیستند که برنامه‌های‌شان فقط روی کروم کار ‌کند، بلکه عملاً روی هر سیستم‌عامل و در نتیجه هر مرورگری کار می‌کند.
این سیستم‌عامل ذخیره اطلاعات را براساس محاسبات ابری (Cloud Computing) و اجرای برنامه‌ها را از طریق برنامه‌های مبتنی بر وب (Web-based Application) که در سروری در فضای اینترنت قرار دارند، پیاده‌سازی می‌کند. در واقع مرورگر کروم تنها برنامه‌ای است که روی این سیستم‌عامل نصب می‌شود و سایر برنامه از طریق اینترنت اجرا می‌شوند. بنابراین سیستم‌عامل کروم مناسب افرادی است که بیشتر وقت خود را در اینترنت می‌گذرانند. در 19 نوامبر 2009 آقای "ساندر پیچای" نایب رئیس پروژه کروم، نمونه‌ی اولیه‌ای از سیستم‌عامل کروم را به نمایش گذاشت که دسکتاپ آن شباهت بسیار زیادی به مرورگر کروم داشت. با این تفاوت که tabهایی داشت که هر کدام مربوط به برنامه‌های پرکاربرد مبتنی بر وب (Web-based) بودند. سیستم‌عامل کروم نت‌بوک را در 7 ثانیه بوت کرد! و جالب آنکه گوگل ادعا می‌کند این زمان را در نسخه اصلی کاهش خواهد داد. البته ساندر پیچای گفته است که گوگل قصد ندارد سیستم‌عامل کروم را حداقل در ابتدا به عنوان سیستم‌عامل اصلی کامپیوترها معرفی کند. یعنی فعلاً مایکروسافت آسوده باشد که سیستم‌عامل کروم در کامپیوترهای دسکتاپ و نوت‌بوک رقیبی برایش به حساب نمی‌آید، هر چند در بازار نت‌بوک این‌گونه نیست و گوگل نت‌بوک را هدف قرار داده است، جایی که مایکروسافت با سیستم‌عامل‌های معروفی مثل
 XP Home Edition، Vista Basic و 7 Basic رقیب می‌طلبد. گوگل برای افزایش سرعت سیستم‌عامل کروم، دیسک‌های(SSD (Solid State Disk را به جای هارددیسک معمولی پیشنهاد می‌کند. دلیل این پیشنهاد هم واضح است، SSDها کم ظرفیت اما در عوض با سرعت بالا هستند و هارددیسک‌ها با ظرفیت بالا و در عوض با سرعت پایین‌تر کار می‌کنند. نکته این است که سیستم‌عامل کروم نیاز به فضای کمی دارد و هیچ اطلاعاتی را هم در دیسک خود ذخیره نمی‌کند، بنابراین یک دیسک کوچک SSD هم برای آن کافیست و در عوض باعث افزایش سرعت آن می‌‌شود. گوگل می‌گوید اگر سیستم‌عامل کروم را روی SSD نصب کنید، سرعت آن 60 برابر سیستم‌عامل سریع ویندوز 7 می‌‌شود! شصت برابر سریع‌تر، یعنی کار کردن با ویندوز 7 دیوانگی است!
گوگل برای توسعه سیستم‌عامل کروم، یک نسخه کدباز (Open Source) از آن را به نام Chromium OS عرضه کرده تا برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به تولید برنامه‌های مبتنی بر آن اقدام کنند (شکل 2).


شکل 2: تعدادی از برنامه‌های کاربردی برای سیستم‌عامل کروم

Cloud Computing چیست؟
اگر خیلی ساده بخواهیم «محاسبات ابری» را توضیح دهیم، باید به این نکته اشاره کنیم که در این‌گونه سیستم‌عامل‌ها، فایل‌ها به جای کامپیوتر در اینترنت ذخیره شده و برنامه‌ها هم به جای اینکه در کامپیوتر نصب شوند، در محیط اینترنت وجود داشته و شما فقط آنها را اجرا می‌کنید. در این صورت نیازی به هارددیسکی بزرگ برای ذخیره اطلاعات نداشته و در عین حال نیازی به سخت‌افزاری قوی برای پردازش ندارید، چرا که پردازش‌ها در کامپیوتر شما انجام نمی‌شوند بلکه از طریق سرورهای موجود در فضای اینترنت انجام می‌گیرند.
در حال حاضر شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت، گوگل، آمازون، آی‌بی‌ام و ... به طور جدی روی محاسبات ابری کار می‌کنند. در محاسبات ابری تنها وظیفه‌ کامپیوتر‌های شخصی، برقراری ارتباط با ابر است که به سادگی اتصال به یک سرور اینترنت است و از آن جا به بعد تمام کار‌ها توسط ابر کامپیوتری پردازش می‌شوند. برخی از مزایای محاسبات ابری عبارتند از:
 تنها چیزی که کامپیوتر نیاز دارد، سخت‌افزاری ضعیف برای اتصال به اینترنت است، چرا که کلیه پردازش‌ها در اینترنت انجام می‌شود. بنابراین کامپیوتر ضعیف‌تر به معنای کامپیوتر ارزان‌تر هم خواهد بود.
 چون برنامه‌ها در سرورهای اینترنت قرار دارند و کاربران فقط آنها را اجرا می‌کنند، دیگر نیازی به آپدیت نرم‌افزارها نیست و همیشه از آخرین نسخه استفاده می‌کنید.
 با توجه به اینکه اطلاعات شما در سرورهای اینترنت ذخیره می‌شوند، دیگر نیازی به پشتیبان‌گیری نخواهید داشت.
 تقریباً به یک فضای نامحدود برای ذخیره اطلاعات دسترسی دارید.
 در هر جایی امکان استفاده از برنامه‌ها و فایل‌های خود را دارید، چه در خانه، چه در محل کار، چه در کافی‌نت و ... تصور کنید به خارج از کشور سفر کرده‌اید، کافی است خود را به اولین کامپیوتر برسانید تا به کلیه اطلاعات و برنامه‌های خود دسترسی پیدا کنید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد Cloud Computing به مقاله "Cloud Computing، محاسبات کامپیوتری در فضای ابری" در شماره 55 ماهنامه مراجعه کنید.

رابط کاربری
هدف نهایی رابط کاربری سیستم‌عامل کروم، استفاده از حداقل فضای صفحه از طریق ترکیب برنامه‌ها و صفحات استاندارد وب به یک تب (Tab) باریک است. طراحان گوگل یک طرح پنجره‌ای شکل ساده را که فقط در حالت تمام صفحه کار می‌کند، برای مدیریت این سیستم‌عامل در نظر گرفته‌اند. برنامه‌های دیگر توسط پانل‌ها مدیریت می‌شوند. پانل‌ها پنجره‌های متحرکی هستند که در پایین صفحه جای می‌گیرند، مثل پانل برنامه‌های چت. همچنین امکان تقسیم (Split) صفحه نمایش به چند قسمت وجود دارد تا محتویات متفاوت را در کنار هم ببینید.
سیستم‌عامل کروم هم مانند مرورگر کروم براساس HTML 5 و پردازش در پس‌زمینه
(background processing )عمل می‌کند. طراحان گوگل استفاده از تب‌ جستجو و تب‌های سنجاقی (Pinned tabs) را به عنوان راهکاری سریع برای یافتن و اجرای برنامه‌ها پیشنهاد می‌کنند.

معماریگوگل اعلام کرده است که سیستم‌عامل کروم از معماری جدید برای سیستم امنیتی خود استفاده می‌کند. آخرین اخبار از گوگل حاکی از آن است که این شرکت قصد دارد یک معماری امنیتی جدیدی را از ابتدا و به صورت کامل طراحی کند تا دیگر کاربران نگران انواع ویروس‌ها و بدافزارها، و منتظر وصله‌های امنیتی نباشند.

سخت‌افزارسیستم‌عامل کروم کامپیوترهای ثانویه مثل نت‌بوک‌ و PocketPC‌ را هدف قرار داده است و حداقل فعلاً طرحی برای کامپیوترهای اصلی کاربران مثل دسکتاپ‌ها و نوت‌بوک‌ها ندارد. این سیستم‌عامل فقط روی دستگاه‌هایی که مجهز به پردازنده‌های سری x86 و یا ARM هستند، اجرا می‌شود. همچنین این سیستم‌عامل برای کار روی دیسک‌های SSD طراحی شده ‌است که به مراتب از هارددیسک‌های معمول سریع‌تر هستند و راندمان بهتری هم دارند. در حال حاضر شرکت‌های معروفی مثل
 Intel، HP، Acer، Asus، Lenovo، Toshiba، Qualcomm و Texas Instruments برای تولید سخت‌افزار با گوگل همکاری می‌کنند.

مجاب کردن بازار
وقتی گوگل در سپتامبر 2008 مرورگر کروم را ارایه کرد، در واقع نشان‌دهنده عزم گوگل برای ادامه جنگ با مایکروسافت بود. هر چند تا اواخر سال 2009 همچنان مایکروسافت در زمینه سیستم‌عامل‌ دسکتاپ و نرم‌افزارهای تجاری عمومی مثل ورد و اکسل برتری چشم‌گیری نسبت به سایر رقبا داشت، اما با رشد سیستم‌عامل کروم و توسعه برنامه‌های مبتنی بر پردازش ابری، آینده مایکروسافت کمی مبهم است! در واقع سیستم‌عامل کروم قدم بعدی را در این مبارزه‌ سخت برداشته است.

ارتباط با آندروید (Android)
عرضه پی‌در‌پی دو سیستم‌عامل کدباز و مبتنی بر کلاینت (Client-based) از سوی گوگل، یعنی آندروید و کروم، بازار را گیج کرده است! مخصوصاً که آندروید سیستم‌عامل موفقی هم بود. مایکروسافت رقیبش را متهم می‌کند که نمی‌تواند فکر خود را جمع کند و یک استراتژی واحد ندارد. گوگل هم این انتقاد را جدی نمی‌گیرد و می‌گوید که این دو سیستم‌عامل، دو بازار متفاوت را هدف قرار داده‌اند و هم‌پوشانی ندارند. اولی برای بازار موبایل و دومی برای بازار کامپیوترهای کوچک طراحی شده است. در واقع آندروید از ابتدا برای کار با تجهیزات کوچک و سیار، از موبایل گرفته تا نت‌بوک طراحی شده، در حالی که سیستم‌عامل کروم برای افرادی که در وب زندگی می‌کنند! طراحی شده است و خیلی ارتباطی به اندازه دستگاه ندارد، بنابراین کروم کامپیوترهایی از نت‌بوک گرفته تا دسکتاپ را هدف نهایی خود قرار داده است. هر چند در بعضی نقاط این دو سیستم‌عامل یعنی آندروید و کروم هم‌پوشانی هم دارند، مثلاً نت‌بوک‌هایی مجهز به آندروید و نت‌بوک‌هایی مجهز به کروم!

پنج سوال در مورد سیستم‌عامل کروم
با توجه به مطالب ذکر شده در مورد سیستم عامل کروم، این سوال مطرح می‌‌شود که آیا کروم جایگزینی مفید برای سیستم‌عامل‌های موجود خواهد بود یا اینکه صرفاً راهی است که کاربران بیشتری را به استفاده از برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل مثل GMail، Google Docs، Google Calendar، Google Reader، Google Earth و ... سوق دهد؟
سوالات فراوانی در این زمینه وجود دارد که چند سوال مهم‌تر عبارتند از:
آیا واقعاً سیستم‌عامل کروم مناسب دستگاه‌های قوی‌تر از تجهیزات سیار دسترسی به اینترنت هم هست؟ 
به عقیده بعضی از کارشناسان تنها تجهیزات سیار دسترسی به اینترنت
 (MID-Mobile Internet Device) هستند که می‌توانند از سیستم‌عامل کروم استفاده کنند. گوگل می‌گوید سیستم‌عامل کروم به گونه‌ای طراحی شده که سریع و سبک باشد و در عرض چند ثانیه بوت شود و به اینترنت متصل شود. در عین حال نرم‌افزارهای مبتنی بر وب روی آن اجرا می‌‌شوند نه نرم‌افزارهای مبتنی بر سیستم‌عامل، به عبارت ساده‎‌تر برنامه‌هایی مثل ورد، اکسل، فتوشاپ و ... روی آن اجرا نمی‌شوند.
این یک مشکل بزرگ به نظر می‌رسد، چرا که مثلاً Google Docs نرم‌افزار خوبی برای تهیه یک متن ساده است اما به هیچ عنوان نمی‌توان برای تهیه متن‌های پیچیده‌ای که با ورد تهیه می‌شوند، از آن استفاده کرد.
از طرف دیگر گوگل می‌گوید سیستم‌عامل کروم مناسب نت‌بوک‌هاست، اما سوالی که مطرح می‌شود، این است که چرا باید از یک سیستم‌عامل ضعیف روی یک پلتفرم نسبتاً قوی استفاده کرد؟ چرا که سخت‌افزار نت‌بوک بسیار قوی‌تر از نیاز‌های سخت‌افزاری کروم است.
ضمناً گوگل می‌گوید که کروم مناسب دسکتاپ‌ها هم هست. اما آیا تمام نیازهای خانگی کاربران را فراهم می‌کند؟ شاید تنها راه‌حل این باشد که از یک سیستم‌ چند‌بوتی استفاده کرد و در مواقع لزوم کامپیوتر را با کروم بوت کرد و در سایر موارد با سیستم‌عامل اصلی دستگاه مثلاً ویندوز بوت کرد.
آیا سیستم‌عامل کروم، مایکروسافت را به عقب‌نشینی وا می‌دارد؟
عده‌ای دیگر از کارشناسان معتقدند که شرکت گوگل در حیطه سیستم‌عامل، مثل پشه‌ای مقابل مایکروسافت است که البته این پشه مالاریا هم ندارد. یعنی رقیبی است بسیار بی‌خطر و تصور اینکه گوگل در آینده نزدیک رقیبی جدی برای مایکروسافت باشد، خیلی خوش‌بینانه است.
از طرفی اگر در مورد Cloud Computing بحث شود، باز هم این دو شرکت مسیر معکوسی را طی می‌کنند. چرا که گوگل با سیستم‌عامل کروم خود سیستم‌های خانگی (Client) را هدف قرار داده و مایکروسافت هم با Azure سیستم‌های سرویس‌دهنده (Server) را در فضای Cloud Computing مورد توجه قرار داده است.
آیا سیستم‌عامل کروم واقعاً عاری از هر گونه ویروس است؟
گوگل ادعا می‌کند که یک سیستم‌عامل افسانه‌ای عاری از ویروس طراحی کرده است. واقعیت این است که هیچ سیستم‌عاملی نمی‌توان طراحی کرد که ویروسی برای آن نوشته نشود. در واقع یکی از پارامترهای مهم در تعدد ویروس برای یک سیستم‌عامل، میزان گسترش آن است. طبیعی است برای سیستم‌عامل رایجی مثل ویندوز که شاید تعداد کاربران آن از مرز میلیارد هم بگذرد، تعداد ویروس بسیار زیاد است، حال آنکه برای سیستم‌عامل مک که کاربران به مراتب کمتری دارد، تعداد ویروس‌ها هم کمتر است. در مورد سیستم‌عامل کروم هم همین موضوع صادق است. تا زمانی که کروم به یک سیستم‎عامل رایج تبدیل نشود، هکرها و ویروس‌نویسان هم به سراغ آن نخواهند آمد.
آیا دستگاه‌هایی که سیستم‎عامل کروم دارند، ارزان‌تر خواهند بود؟
اگر آندروید را به عنوان شاخص در نظر بگیریم، خیلی نمی‌توان مطمئن بود که دستگاه‌های مجهز به کروم خیلی ارزان‌تر باشند. با توجه به اینکه تولید نت‌بوک‎‌ها و تجهیزات سیار دسترسی به اینترنت نسل 3G و 4G به زودی گسترش چشم‌گیری خواهد یافت و این محصولات بسیاری از وظایف موبایل‌ها را انجام خواهند داد، بسیاری از کاربران به دنبال دستگاه‌هایی می‌گردند که همان خدمات را به صورت ارزان‌تر ارایه دهند.
اما نکته این است که دستگاه‌هایی که کروم دارند، چقدر ارزان‌تر از دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز هستند؟ احتمالاً گوگل سیستم‎عامل کروم را در اختیار سازندگان سخت‌افزار قرار می‌دهد، مشابه همان کاری که با آندروید کرد و آن را در اختیار سازندگان موبایل قرار داد، که این باعث خواهد شد سازندگان سخت‌افزار براساس قراردادی با گوگل بتوانند به صورت رایگان از سیستم‌عامل آن استفاده کنند.
اما سوال این است که اگر آندروید رایگان است، چرا گوشی‌های دارای آندروید از قیمت بالایی برخوردارند؟ مثلاً گوشی G1 که از سیستم‌عامل آندروید استفاده می‌کند، قیمتی حدود 400 دلار دارد، حال آنکه Samsung Jack که از ویندوز استفاده می‌کند، قیمتی حدود 350 دلار دارد، ضمن اینکه از نظر کارآیی به مراتب بهتر است و حداکثر از 16 گیگابایت حافظه خارجی نیز می‌تواند استفاده کند. در حالی که G1 حداکثر از 8 گیگابایت حافظه استفاده کرده و کارآیی پایین‌تری دارد. یعنی گوشی ارزان‌تر به مراتب بهتر از گوشی گرانتر است!
البته این منصفانه نیست که در مورد سیستم‌عامل کروم براساس آندروید قضاوت کنیم، اما می‌توان این‌گونه استدلال کرد که هیچ دلیلی ندارد که دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل کروم ارزان‌تر باشند.
آیا می‌توان سیستم‌عامل کروم را به راحتی دانلود کرد؟
ظاهراً پاسخ مثبت است، اما جالب است که در سایت گوگل هیچ لینک مستقیمی برای دانلود وجود ندارد! ظاهراً گوگل تمام تمرکز خود را روی سازندگان قرار داده است، نه کاربران! البته ما توانستیم از سایت‌های دیگر آن را دانلود کنیم.

سیستم‎عامل کروم و کاربران ایرانی
در حال حاضر دو مشکل پیش روی کاربران ایرانی استفاده کننده از سیستم‌عامل کروم قرار دارد:
 مشکل اول ناشی از محدودیتی است که شرکت گوگل برای بعضی از کشورها از جمله ایران تعیین کرده و اجازه استفاده از برخی سرویس‌های خود را به آنها نمی‌دهد. تقریباً اغلب کاربران مشکل استفاده از Google Earth را تجربه کرده‌اند که با ترفندهایی می‌توان از آن استفاده کرد و در غیر این ‌صورت حتی امکان دانلود آن هم به کاربران ایرانی داده نمی‌شود. متاسفانه این مشکل در سیستم‌عامل کروم حادتر شده و وقتی وارد سیستم‌عامل می‌شوید، اجازه استفاده از هیچ‌یک از برنامه‌های کاربردی آن را نمی‌دهد (شکل 3).


شکل 3: عدم اجازه دسترسی به سرویس‌های سیستم‌عامل کروم

 مشکل دوم ناشی از سرعت پایین اینترنت در ایران است. با توجه به اینکه این سیستم‌عامل کلیه پردازش‌های خود را در محیط اینترنت انجام می‌دهد، بنابراین نیاز به پهنای باند بالا و سرعت قابل قبول خطوط اینترنت دارد، یعنی همان چیزی که ما کاربران ایرانی در حسرت آن هستیم.
ما سیستم‌عامل کروم را در محیط Sun VirtualBox به صورت مجازی نصب کردیم و فایل‌های مربوطه در دی‌وی‌دی ماهنامه همین شماره عرضه شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد