سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

جان ماکلی

John Mauchly

جان ماکلی در 30 آگوست 1907 در شهر Cincinnati ایالت اوهایو در ایالات متحده، چشم به جهان گشود و در ایالت مریلند بزرگ شد. پدر وی از فیزیک‌دان‌های مؤسسه کارنگی در شهر واشنگتن بود. جان ماکلی پس از پایان تحصیلات دبیرستان، با اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه Johns Hopkins وارد این دانشگاه شد و در رشته مهندسی برق شروع به تحصیل نمود. وی تحصیلات خود را در رشته فیزیک ادامه داد و در سال 1932 با مدرک دکترا فارغ‌التحصیل شد.

جان ماکلی از سال 1933 تا سال 1941 در کالج Ursinus در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا به تدریس مشغول بود. علاوه بر آن، در طی این مدت در همین کالج، در مورد ساخت دستگاه‌های محاسبه‌گر الکترونیکی نیز تحقیق می‌کرد.
دکتر ماکلی در سال 1941 دوره‌ای را در دانشکده مهندسی برق Moore در دانشگاه پنسیلوانیا گذراند. وی در طی این دوره با جان پرسپر اکرت (John Presper Eckert) که از فارغ‌التحصیلان همین دانشکده بود، آشنا شد. ماکلی در همان سال مشغول تدریس در این دانشکده مهندسی برق شد، جایی که یکی از مراکز اصلی تحقیقات در مورد محاسبات الکترونیک در آن زمان بود.
تدریس و تحقیق در این دانشکده و همچنین آشنایی با اکرت، زندگی ماکلی را متحول کرد. به گونه‌ای که امروزه، از وی به عنوان یکی از دانشمندان پیشگام در طراحی و ساخت کامپیوترهای الکترونیکی بزرگ چند منظوره، یاد می‌شود.

جان ماکلی در سال 1942، پیشنهادی را برای تولید یک دستگاه تمام الکترونیکی قابل برنامه‌ریزی برای انجام محاسبات گوناگون ارایه کرد.
در سال 1943، طراحی و ساخت این کامپیوتر بزرگ توسط جان ماکلی و جان پرسپر اکرت در دانشکده Moore آغاز شد و تا پایان سال 1945 به طول انجامید. این دستگاه که نام ENIAC بر آن نهاده شد، در فوریه 1946 به صورت رسمی معرفی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. ENIAC سرنام
 Electronic Numerical Integrator And Computer است.
وزن این کامپیوتر 30 تن و برق مصرفی آن 150 کیلو وات بود. این دستگاه 17468 لامپ خلا، حدود 70 هزار مقاومت و حدود 10 هزار خازن داشت و برای ساخت آن، حدود پانصد هزار دلار هزینه شده بود. از این کامپیوتر تا سال 1955 استفاده می‌شد.


شکل 2: ENIAC

ساخت ENIAC موفقیتی بزرگ برای دانشکده Moore و طراحان اصلی آن یعنی اکرت و ماکلی بود.
این دو دوست و همکار به کمک یکدیگر در سال 1947، اقدام به تأسیس شرکت کامپیوتری اکرت ماکلی نمودند. این شرکت طراحی و ساخت کامپیوتر UNIVAC را بر عهده گرفت. این کامپیوتر برای مقاصد تجاری طراحی شده بود و اولین نمونه آن در سال 1951 عرضه شد. UNIVAC که اختصار UNIVersal Automatic Computer است، 5200 لامپ خلاء داشت و وزن آن به 13 تن و برق مصرفی آن به 125 کیلو وات می‌رسید.
از این دستگاه تا سال 1954 نمونه‌های متعددی به دانشگاه نیویورک، شرکت جنرال الکتریک، شرکت وستینگهاوس، نیروی هوایی و نیروی دریایی و کمیسیون انرژی اتمی ایالات متحده، شرکت کنسولیدیتد ادیسون و چند شرکت و سازمان دیگر در ایالت‌های نیویورک، ویرجینیا، کالیفرنیا، پنسیلوانیا، ایندیانا، اوهایو، مریلند و همچنین شهر واشنگتن و چند ایالت دیگر، تحویل داده شد.
جان ماکلی در سال 1957 به عضویت (IRE (Institute of Radio Engineers در آمد. IRE در سال 1963 با( AIEE (American Institute of Electrical Engineers ادغام شد و بدین ترتیب انجمن مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) شکل گرفت.
ماکلی در سال 1967 شرکت Dynatrend را به عنوان یک شرکت مشاور در زمینه امور کامپیوتری تأسیس کرد و تا آخر عمر ریاست آن را بر عهده داشت.
جان ماکلی در 8 ژانویه 1980 در پنسیلوانیا چشم از جهان فروبست.

در مقاله آینده به معرفی جان پرسپر اکرت خواهیم پرداخت. شخصی که همانند جان ماکلی، نقش مؤثری در طراحی و ساخت ENIAC و UNIVAC داشت و همانطور که بیان شد، سالیان متمادی دوست و همکار ماکلی بود و علاوه بر آن، شرکت اکرت ماکلی با شراکت وی شکل گرفت.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد