سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

سفیر رایانه

همه چیز درباره کامپیوتر

چگونه متخصص شویم (بخش اول)

اختراع کامپیوتر چنان تغییر و تحولاتی در زندگی بشر ایجاد نمود که در سال‌های اولیه اختراع آن، کمتر کسی تصوری از آن داشت.

در آن سال‌ها، شاید کسی فکر نمی‌‌کرد که روزی کامپیوترها، بسیاری از ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر خود قرار دهند، به گونه‌ای که بسیاری از امور به صورت کامپیوتری درآید و زندگی مدرن، بدون این ابزار کارآمد، بسیار دور از ذهن و غیر ممکن به نظر آید. در شماره‌های گذشته و در طی سلسله مقالات عصر الکترونیکی، به برخی از این ابعاد از جمله دولت الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، پست الکترونیکی و آموزش الکترونیکی اشاره نمودیم و آنها را به تفصیل، مورد بحث و بررسی قرار دادیم. به موازات رشد و گسترش استفاده از کامپیوترها و در طی مرور زمان، مدارک بین‌المللی متعددی در زمینه تخصص‌های مختلف کامپیوتر به وجود آمده است که قصد داریم در سلسله مقالات جدیدی که با عنوان چگونه متخصص شویم به نگارش در‌می‌آیند، آن‌ها را معرفی نموده و مورد بررسی قرار دهیم.
همچنین در طی سلسله مقالاتی با عنوان چهره‌های تاثیرگذار در تاریخ کامپیوتر ، به معرفی افراد مشهور و سرشناس در تاریخ کامپیوتر خواهیم پرداخت و شرح زندگی و کارهای آنان را بیان خواهیم نمود.
در این شماره قصد داریم به معرفی ICDL بپردازیم. برای افرادی که قصد شروع فراگیری علوم کامپیوتر را دارند، ICDL گزینه مناسبی است. طبیعتاً، در ادامه مسیر و برای متخصص شدن، نیاز به گذراندن دوره‌های دیگری است که تنوع بسیار دارد و در مورد آنها نیز در این شماره و شماره‌های آینده خواهیم نوشت.


شکل 1: ICDL

ICDL دارای ویرایش‌های گوناگونی است که ویرایش 4 آن در سطح جهان شناخته‌شده‌تر بوده و مبتنی بر ویندوز ایکس‌پی و آفیس ایکس‌پی است.

ICDL شامل هفت سطح است: 
 Concepts of Information Technology
در این سطح مبانی و مفاهیم فناوری اطلاعات به همراه مختصری از تاریخچه کامپیوتر بیان می‌شود.

 Using the Computer & Managing filesاین سطح به منظور کاربری ویندوز است. آشنایی با اجزاء ویندوز، مدیریت بر فایل‌ها و درایوهای سیستم، اجرای برنامه‌ها، مدیریت بر چاپگر و آشنایی با ویروس‌های کامپیوتری و روش‌های مقابله با آنها، از موارد مورد بحث است.

 Word Processing
این سطح به منظور کاربری کلمه‌پرداز Word  است. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان به تهیه متون مختلف، اسناد، بخش‌نامه‌ها، آیین‌نامه‌ها، جزوات، بروشورها، قرارداد‌ها و موارد مشابه پرداخت.

 Spreadsheet
این سطح برای کاربری صفحه گسترده Excel  در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل اطلاعات، انجام محاسبات مختلف و همچنین تهیه جداول و نمودارهای گوناگون، از جمله مباحث این سطح است.

 Database
این سطح به منظور کاربری پایگاه داده Access  است. پایگاه داده به منظور نگه‌داری اطلاعات مختلف و ارائه گزارشات متنوع از آن‌ کاربرد دارد.

 Presentation
این سطح برای کاربری PowerPoint  است. توسط این نرم‌افزار، امکان ارائه مطالب (Presentation) به صورت متنوع و با قابلیت‌های فراوان وجود دارد. این نرم‌افزار در سمینارها، کنفرانس‌ها، نمایشگاه‌ها و جلسات، کاربرد فراونی دارد.

 Information & Communicationاین سطح به کار با اینترنت اختصاص دارد. از جمله مباحث این سطح، جستجو در اینترنت و یافتن موارد مد‌نظر، تنظیمات مربوط به Internet Explorer، پست الکترونیکی و نرم‌افزار Outlook Express  است.

ICDL پیشرفته
ICDL پیشرفته برای بیان قابلیت‌های پیشرفته و اعمال مدیریت بر نرم‌افزارهای Office مورد بحث در ICDL، طراحی شده و شامل چهار مبحث است.
 Word Processing
 Spreadsheet
 Database
 Presentation

نکته قابل ذکر آن است که به علت وجود دوره Microsoft Office Specialist) MOS) و همپوشانی مطالب آن با ICDL پیشرفته، در برخی از کشورها، دوره ICDL پیشرفته برگزار نمی‌گردد و افرادی که علاوه بر دانش کاربری، بدنبال کسب تخصص در نرم‌افزارهای Office و مدیریت بر این نرم‌افزارها هستند، در دوره MOS شرکت می‌کنند. در برخی از کشورها نیز همانند انگلستان، علاوه بر MOS، دوره ECDL پیشرفته (نسخه اروپایی ICDL پیشرفته) نیز برگزار می‌گردد و مدرک مربوطه با عنوان ECDL Expert اعطاء می‌گردد. در برخی دیگر از کشورها نیز دوره‌هایی مستقل از قبیل Excel پیشرفته برگزار می‌گردد و سازمان‌های برگزار کننده، مدارک مرتبط را صادر می‌کنند.

منابع:

www.icdl.org
www.ecdl.org
www.unescoicdl.org
www.icdl.ca
www.icdlus.com
www.ecdluk.co.uk
www.icdl.com.au


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد